Blauwe Vogels (kinderen/jongeren met een beperking)

Ook voor kinderen met een lichamelijk en/of verstandelijke beperking is er plaats bij scouting. Er zijn, door heel Nederland verspreid, Scoutinggroepen speciaal voor Scouts met een handicap en Scoutinggroepen met een speciale speltak voor Scouts met een handicap die kinderen met een beperking de kans geven mee te doen bij Scouting, ook bij Scouting Made!

Wat zijn Blauwe Vogels?

• Kinderen/jongeren met een beperking
  • Kinderen/jongeren die om een bepaalde reden niet mee kunnen draaien in de reguliere speltak

Wat wil Scouting Made bereiken?

• Het Scoutingspel aanbieden voor kinderen/jongeren met een beperking binnen Scouting Made

Onze doelgroep

Kinderen/jongeren met:

• Autisme, PDD NOS, ADHS, ADD, enz.
  • Syndroom van Down
  • Sociaal/emotionele beperking
  • Kinderen die niet in de reguliere speltakken mee kunnen draaien

In januari 2011zijn we gestart met 5 jongens en 4 meisjes. We draaien de opkomsten in de oneven weken op de zaterdagmiddag van 13.30 uur tot 16.30 uur. Tijdens deze opkomsten gaan we echte scouting activiteiten doen zoals: knopen, eten van het kampvuur en (in)spannende spelletjes!

Blauwe vogels een sprookje?

Waar komt de Blauwe Vogel vandaan? De Blauwe Vogel komt uit een sprookje van de Belgische schrijver Maurice Maeterlinck. Het sprookje heet oorspronkelijk l'Oiseau Bleu, dat is Frans voor Blauwe Vogel.

Het gaat over het meisje Mytyl haar broertje Tyltyl. Zij zijn op zoek naar de Blauwe Vogel, want van een fee hebben ze gehoord dat ze daarmee hun zieke buurmeisje kunnen genezen. Op hun zoektocht maken ze spannende avonturen mee, maar ze kunnen de Blauwe Vogel niet vinden. Als ze weer thuis komen besluiten ze om hun eigen, witte duif aan het buurmeisje te geven. En dan gebeurt er iets merkwaardigs: de duif wordt blauw en
het buurmeisje geneest. De moraal van het verhaal: door iets van jezelf te geven, breng je een ander geluk
Waar zie je de Blauwe Vogel? Het sprookje is bijna een eeuw oud, maar je ziet de Blauwe Vogel nog steeds. De vogel is het symbool geworden voor hulp aan kinderen met een handicap.Zo zijn er Blauwe Vogelgroepen bij de Scouting. Bij de Scouting doen kinderen allerlei avontuurlijke activiteiten in de natuur, zoals speurtochten, en bij de Blauwe Vogelgroepen van de Scouting kunnen kinderen met een handicap daaraan meedoen.

Draaitijden:
in de oneven weken op de zaterdagmiddag van 13.30 uur tot 16.30 uur